Historia

Kerhon historia | Liikenneakatemiapäivän aiheet | Vanhat hallitukset ja toimihenkilöt

Kerhon historia

Perustaminen ja alkuhuuma (1994-1997)

Liikenneakatemia (LINKKI) on perustettu keväällä 1994 täyttämään liikenneteknillisen vapaamuotoisen toiminnan aukko.

Nämä lauseet on nähty moneen kertaan - milloinkin tukihakemuskirjeessä, milloinkin kerhon kotisivuilla kertomassa yhdistyksen ydinasioista. Mitään tarkasti dokumentoitua tietoa yhdistyksen perustamisesta ei ole jäänyt historiankirjoihin. Yhdistyksen ensimmäisiä ajatuksia oli "kokoontua silloin tällöin juomaan viiniä ja puhumaan fiksuja liikenneasioista". Perustavan kokouksen tarkka päivämäärä ei ole tiedossa, joten ensimmäinen varsinainen todiste yhdistyksestä on avattu tili Kansallis-Osake-Pankissa 21.3.1994. Säännöt hyväksyttiin TKY:n edustajiston kokouksessa 26.5.1994.

Liikenneakatemian alkuvuosien aikana linkkiläisten iloksi järjestettiin aktiivisesti saunailtoja. Linkkiläiset osallistuivat Tampereella vuonna 1994 ja Turussa vuonna 1996 järjestetyille Tie- ja liikennepäiville. Vuonna 1996 linkkiläiset tekivät ensimmäisen ulkoexcursionsa, joka suuntautui Tukholmaan. Ulkoexcursiota rahoitettiin liikennetutkimus-aiheisissa talkootöissä kerätyillä varoilla. Ulkoexcursion tutustumiskohteena oli mm. Södra Länkenin juuri avautunut työmaatoimisto Globenin läheisyydessä. Yöpyminen tapahtui hostellissa, jonka saunassa oli ruotsalaistyyppinen kivetön kiuas. Suunniteltu baarikierros Tukholman yöhön jäi valitettavan lyhyeksi, kun linkkiläisten sisäänpääsy estettiin heti heidän esittäydyttyään suomalaisiksi opiskelijoiksi...

Liikenneakatemialle luotiin myös oma logo, jonka Tuomo Eloranta suunnitteli vuonna 1996. Vuonna 1997 Liikenneakatemia järjesti ensimmäisen keskustelutilaisuutensa Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston tiloissa otsikolla "Autoilun rajoittaminen Helsingissä". Kutsuttuja olivat mm. Klaude "Kopteri" Bremer ja Hannele Luukkanen. Ensin mainittu ei saapunut kuitenkaan paikalle.

Taantumisen vuodet (1998-2000)

Arkistoitua materiaalia on näiltä vuosilta jäljellä erittäin vähän. Joidenkin lähteiden mukaan toimintaa kuitenkin oli jonkin verran. Kuitenkin Liikenneakatemian toiminta uhkasi lakata kokonaan 90-luvun lopulla. Rakennusinsinöörikilta IK:n puheenjohtaja Teemu Sihvola tuli ajatelleeksi vuonna 2000, että liikennetekniikan opiskelijoille tulisi olla oma ammattiainekerhonsa. Tällainen oli hänen yllätyksekseen kuitenkin jo olemassa... Vaalikokous järjestettiin marraskuussa 2000, jolloin hallitukseen saatiin uusia innokkaita jäseniä.

Uusi alku (2001-2003)

Vuosi 2001 kului lähinnä toiminnan uudelleen käynnistämisessä ja jäsenistön rekrytoimisessa. Pitkästä aikaa järjestettiin isompi tapahtuma, saunailta Rantasaunalla. Saunassa mm. testailtiin alkoholin vaikutusta kuljettajan ajosuoritukseen screenille heijastetun Colin McRae -rallin avulla. Ilmaista olutta sai merkkaamalla oman nimen kohdalle pullon aloittamis- ja lopettamiskellonajan. Testin "tieteelliset" tulokset ovat jääneet unholaan (tiettyä excel-kikkailua kuitenkin tiettävästi tapahtui). Tietojen mukaan myös yksi excursio konsulttiyritykseen ehdittiin syksyllä järjestää.

Vuonna 2002 järjestettiin ensimmäinen Liikenneakatemiapäivä, jonka aiheena oli "Liikennetekniikan opetuksen kehittäminen TKK:lla". Jäsenille annettiin jälleen   mahdollisuus osallistua edullisesti Väylät ja Liikenne -tapahtumaan, joka järjestettiin Jyväskylässä. Vuosi tarjosi yhdistykselle myös uusia vaikutusmahdollisuuksia Liikenneakatemian saadessa edustajansa sekä liikennelaboratorion opetuksen kehittämistyöryhmään että RILin liikenne- ja kuljetusjaoston johtoryhmään.

Yrityksiin järjestettiin useampia excursioita ja lisäksi vuonna 2003 Liikenneakatemia toimi ensimmäistä kertaa saunaillan isäntänä Englannin Leedsista viikon mittaiselle opintomatkalle Suomeen tulleille liikennealan opiskelijoille.

Virallistamisen vuodet (2004-2007)

Vuoteen 2004 mennessä toiminta oli saatu takaisin raiteilleen ja historian kolmannen Liikenneakatemiapäivän yhteydessä järjestettiinkin yhdistyksen 10-vuotisen taipaleen kunniaksi vuosijuhlat. Päivän aluksi R-osastolla järjestettiin liikenneturvallisuuteen liittynyt seminaariosuus, jonka jälkeen lähdettiin Kasarmikadun Cantina Westiin juhlimaan vuosijuhlia.

Seuraavien vuosien aikana järjestettiin tiheästi excursioita kohteiden vaihdellessa konsulttiyrityksistä Tiehallintoon ja Ratahallintokeskuksesta Merenkulkulaitokseen. Brittisaunaillan perinnettä jatkettiin leedsiläisten kanssa ja parillisina vuosina osallistuttiin Väylät & Liikenne -tapahtumaan. Myös jääkiekko-otteluissa käytiin yritysten vieraina useampaankin otteeseen.

Vuonna 2004 aloitettiin prosessi Liikenneakatemian saamiseksi oikeuskelpoiseksi rekisteröityneeksi yhdistykseksi. Prosessi venähti Patentti- ja rekisterihallituksen byrokratian rattaissa odotettua pidemmäksi, ja se saatiin vihdoin päätökseen vuonna 2007. Prosessin aikana laitettiin PRH:n pyynnöstä muun muassa yhdistyksen säännöt uuteen uskoon ja yhdistyksen virallinen nimi sai nykyisen muotonsa; Ammattiainekerho Liikenneakatemia – LINKKI ry.

Vakiintunut toiminta (2008-2012)

Vuosittain jatkettiin edellisvuosina toimivaksi osoittautuneita toimintamalleja, ja vuoteen 2008 mennessä toiminnalle olikin muodostunut tietty sapluuna, joka koostui excursioista, vuosittaisista Liikenneakatemiapäivästä ja Brittisaunaillasta sekä joka toinen vuosi järjestettävästä Väylät & Liikenne -reissusta.

Vuonna 2009 juhlittiin jälleen vuosijuhlia, kun päärakennuksen C-salissa järjestetyn Liikenneakatemiapäivän jälkeen siirryttiin Servin mökkiin juhlimaan 15-vuotiasta Linkkiä. Juhlien yhteydessä jaettiin myös uudenlainen tunnustus, kun Pentti Murole kutsuttiin yhdistyksen historian ensimmäiseksi kunniajäseneksi.

Huhtikuussa 2010 järjestettiin ”yhdistyksen ensimmäinen ulkomaan excursio, joka suuntautui Viroon” (huolimatta siitä, että vuonna 1996 oltiin kyllä käyty jo Tukholmassa). Excursiolla tutustuttiin niin paikalliseen tietyömaahan, teknilliseen yliopistoon kuin Tallinnan liikennetilanteeseenkin.

Huhtikuussa 2010 järjestettiin ”yhdistyksen ensimmäinen ulkomaan excursio, joka suuntautui Viroon” (huolimatta siitä, että vuonna 1996 oltiin kyllä käyty jo Tukholmassa). Excursiolla tutustuttiin niin paikalliseen tietyömaahan, teknilliseen yliopistoon kuin Tallinnan liikennetilanteeseenkin.

Suhteita tiivistettiin entisestään myös muihin otaniemeläisiin ammattiainekerhoihin, mistä osoituksena muiden IK:n ammattiainekerhojen kanssa yhteistyössä järjestetyt jokavuotiset Mommilanjärven soutelureissut, RIL-glögien jatkot ja Members Only -bileet.

Vuonna 2010 aloitettiin myös yhteistyö Tampereen teknillisen yliopiston liikenne- ja kuljetusalan ammattiainekerho Liittymän kanssa, kun juuri perustettu kerho kutsuttiin mukaan excursiolle ja saunailtaan. Yhteistyö jatkui seuraavana vuonna, kun linkkiläiset kävivät Tampereella tutustumassa P-Hämpin pysäköintilaitostyömaahan. Vuonna 2012 tamperelaiset Liittymä ja Seula kävivät puolestaan tutustumassa Linkin ja MVR-kerhon (nyk. MKR) kanssa pääkaupunkiseudun suuriin infrahankkeisiin.

Tutkintorakenteen uudet tuulet (2013–)

Aalto-yliopiston tutkintorakenne uudistui merkittävästi vuodesta 2013 alkaen. Tämä aiheutti etenkin insinööritieteiden korkeakoulun piirissä toimiville järjestöille päänvaivaa, sillä uusi rakenne ei lainkaan sopinut yhteen perinteisen kiltajaon kanssa. Liikennetekniikkaa sivuavat kurssit kuuluvat nykyisin rakennetun ympäristön kandidaattiohjelmaan (RYM), jonka opiskelijat ottaa vastaan Maanmittarikilta (MK). Maisterivaiheessa alaa voi opiskella englanninkielisessä Spatial Planning and Transportation Engineering -ohjelmassa (SPT), jonka ensimmäiset opiskelijat aloittivat vuonna 2016.

Parin vuoden ajan Linkki jatkoi toimintaansa entiseen tapaan tiivistäen samalla yhteyksiä myös MK:n suuntaan. 2013 järjestettiin mm. ensimmäistä kertaa yhteiset pikkujoulut kiinteistötalouden ammattiainekerho Fundin kanssa. Syksyllä 2014 Linkki juhlisti 20-vuotista taivaltaan perinteisin menoin, ja IK:n hymni raikui ravintolalaiva Wäiskin kannella. Vuonna 2015 toteutettiin yhdessä Liittymän kanssa pitkästä aikaa ulkomaan excursio, kohteena Englanti. Nuoremmista opiskelijoista ei kuitenkaan saatu juuri uusia jäseniä, ja ilmassa oli vakava huoli toiminnan jatkumisesta. Jopa Liikenneakatemiapäivä jäi järjestämättä ensimmäistä kertaa sitten perinteen aloittamisen.

Mitä ilmeisimmin kyseinen huoli välittyi lopulta oikeaan suuntaan, sillä vuoden 2016 alusta Linkkiä lähti luotsaamaan valtaosin RYM-opiskelijoista koostuva hallitus. Monia hyväksi havaittuja perinteitä jatketaan yhä, mutta myös uusia toimintamuotoja on kehitetty. Samalla aktiivisten jäsenten määrä on jälleen lähtenyt nousuun, joten tätä kirjoitettaessa 2017 tulevaisuus näyttää valoisalta.

Alkuun ↑

Liikenneakatemiapäivän aiheet

Alkuun ↑

Vanhat hallitukset ja toimihenkilöt

2017

2016

2015

2014

Vuosijuhlatoimikunta:

2013

2012

2011

2010

Toimihenkilöt:

2009

Toimihenkilöt:

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

Kauemmas historiaan mentäessä tiedot muuttuvat entistä pätkittäisemmiksi. Jos sinulla on tarjota täydennystä, otathan yhteyttä nykyiseen hallitukseen!

2001

2000

1999

1998

1997

1996

Toimihenkilöt:

1995

1994

Alkuun ↑

Kiitämme toimintamme tukemisesta:

AYYRILA-InsinööritFlouLineaProxionPöyryRambollSitowiseTraficonVR TrackWSP